ruedelamode

Kuala Lumpur och sju underverk

Kategori: Allmänt

Yo! Kuala Lumpur's up! Vi var alltså där för en hel del tid sedan, egentligen för att få 30 nya dagar i Thailand. Och för att vi var lite sugna på staden. Det känns sjukt längesen och egentligen gjorde vi inte så mycket. Eller så var det bara det att vi var där rätt kort. 
 
Vi bodde på ett mansion som dessutom var ett partyhotell. Eller det var typ känt som det i stan. Riktigt jäkla fett ställe! Ord som överdådligt, luxuöst, tunga blodröda sammetsgardiner, guldhandfat och utomhus-lounger med rislyktor i himlen osv beskriver väl miljön. Vi kollade filmen The Beach ensamma i deras biosalong, skypeade som aldrig förr (bästa wifiet hittills!), åt fantastisk italiensk mat i deras resto och dansade i nattliga stadsvindar till skitbra DJ med folk på deras roof top club. Bland skyskrapor. Den ni. Så jävla underbart! 
 
Mansion room! Jag satt på en filt på kanten, dinglade med benen fritt och kollade ut över rummet. Plötsligt känner jag hur hela min kropp sätts i rörelse och skjutsas ner mot golvet på en tiondela sekund. Fan vad rädd jag blev. Satt och skakade, fortfarande med handen krampaktigt i draperiet där jag greppat tag... Farliga höjder de där.
Ut på tur! The seven wonders of Kuala Lumpur. Dvs 7 sevärdheter. Lärde mig att de har 5 kungafamiljer här som de roterar varje decenium, att de har en av världens största metallindustrier osv.
Denna enorma trappa gick vi upp för i 30° värme
 
Vet inte riktigt vad det här stället var känt för. Monument?
Namn på soldater som stupat i tidigare krig
Kul tempelbesök! Mvh noshörningarna i Robin Hood
Ytterligare tempel. Här fick vi skaka nån urna, dra en pinne, avläsa numret, dra lappen med samma siffra och utläsa ens framtidsutsikt. Min framtid är ljus men jag måste vara mer tålmodig tydligen (?). 
Dagen därpå åkte vi väldigt mkt tunnelbana. Fast den går mestadels över marken så att man ser staden.
Fruit Shake i en cool underground retro food court med en michelin-stjärna.
Lunch parken vid ett av de stora köpcentrumen. Vi utbytte oklara blickar med ett gäng malaysiska tonårskillar
Tunnelbana tillbaka hem. Som Ida visar var biljetterna av annorlunda shape.
Prep för lite finare restaurangbesök (händer inte ofta på en backpackerresa kan jag säga)
Underbar restaurang. Inte bara för utsikten, rödvinet eller svindeln man fick av att gå hela varvet runt byggnaden på typ 100m höjd. Eller maten... eller den flamberade desserten, utan för att de även hade en separat guacomole-meny (oh herregud!). Dyraste middagen jag nånsin köpt men det var det värt!