ruedelamode

Work work

Kategori: Allmänt

Inom namnet Bergensklinikkene ryms fler attribut än bara faktumet att det är en klinik. Till exempel - det ligger i Bergen. Staden jag bor i. På ett mer intrycksbeskrivande plan kan även ord som rus-behandling, patienter drogmissbruk och läkare användas. Här behandlas patienter vars relation till alkohol, gambling, amfetamin eller heroin inte är särskilt sund. Här utförs urinprover och hälsoundersökningar dagligen.

Platsen associeras troligen av många med en mörk avskild byggnad, högt belägen bland höstfärgade löv och nakna träd, i utkanten av byn. Det är som om byggnaden talar till de snabbt förbipasserande fotgängarna: våga inte sakta ner stegen, detta är inte en plats för människor. Innan jag började arbeta på verksamheten, gick även mina tankar åt det hållet. Det är ett skitjobb, på en skitig plats.

Visst var det så, men det var ändå inte så illa som jag befarat. Tänkte för min egen utvecklings skull (som tjänat mycket på det här jobbet), sammanställa en liten lista med förutfattade meningar vs. verklighetens facit.

1)    

FÖRVÄNTAN

Den dominerande typen av människor skulle vara trasiga trötta kroppar, urholkade av heroin. Sådana där med stripigt hår och grå hy, som går på kryckor och skakar av smärta från kroppens skrik efter mer preparat. Tänk Britanny Murphy i Don’t say a word.

FACIT:

Majoriteten av klinikens patienter var oerhört trevliga, öppna och närvarande människor. De klädde sig i jeans och t-shirt, dukade middagsbord, kom hoppandes med glädjande kommentarer till sjuksköterskorna och intresserade sig för min svenska bakgrund. Dessa människor är precis som du eller jag. Alla samhällsklasser finns representerade, med den gemensamma nämnaren att de fattat två eller tre mindre bra beslut. Alternativt fått en mindre bra start i livet. En och annan söndertrasad Brittanny Murphy på kryckor, checkade dock in. Jag hyser stort intresse för inblick i andra världar. Dessa syner var verkligen det. 

2)     

FÖRVÄNTAN:

Fasansfulla bårhus-liknande lokaler. Inga fönster, källarplan, tvångströjor och unken doft från desinfekterade platshandskar. En atmosfär likt filmen Gothica.

FACIT:

Väldigt ombonat. I köket fanns flera dagstidningar, matvaror och hembakta brownies framdukat. En doft av kaffe, och nybakat bröd. Hemtrevliga gardiner, soffor, hundratals filmer och privata sovrum med garderob, fåtöljer och fluffiga täcken. Läkarrum, tandläkare, gym och psykologmottagningar på plan 3.

3)     

FÖRVÄNTAN

En vedervilja och fysisk motkraft mot att kunna gnugga den ingjutna smutsranden i badkaren och skrubba använda sovmadrasser. Vag kräksmak vid tanken på att rensa smutsiga toaletter.

FACIT

Första dagen rengör jag handfat utanför männens toaletter, när mina öron registrera att någon kräks inne på toaletten jag precis ska städa. Inne på andra toaletter finns en så vidrig stank att den är nästintill näsbedövande, eller kanske kväljningsframkallande. Men det är faktiskt inte så farligt. Allting är relativt. Allting är vänjbart. Att städa toaletter, sanera patientrum och rengöra köket görs efter en dag utan en tanke på att det skulle vara smutsigt. Det är bara ett görande. Efter ett par dar sker det per automatik. Inga problem alls.

4)     

FÖRVÄNTAN

Det skulle vara ganska långsamt och väldigt enkelt. Hur svårt kan det vara att städa? Hur mycket press eller prestationskrav kan det finnas i samhälles lägst ställda yrke?

FACIT

Ingen egentlig press, absolut inte. Men ändå ett bestämt mått på hur mycket som ska städas under dagen. ”Idag tar du etasje 3, 1 och 5. Att såsa runt och inte göra någonting duger alltså inte. Samma sak med att ta extra lång lunch. Att rengöra en tredjedels klinik må verka enkelt, men det är lika mycket ett jobb som vilket annat. Missar och tabbar görs även här. Till exempel som att inte byta rengöringstrasa mellan två patientrum (viktigt viktigt!) eller som att råka komma åt alarm-knappen när man skrubbar sängen.

5)     

FÖRVÄNTAN

Medelsvenson-jobb, riskfritt och med outtalade trygghetsgarantier.

FACIT

På kliniken behandlas människor med tiotals år av missbruk bakom sig. År som präglats av omgivenhet av medmissbrukares smuts, sjukdomar och innötta nålar. Att rengöra läkarens mottagningsrum med baktiere-nedsmittad brits, urinprover som vittnar om potentiellt positiva resultat för HIV och special-preventerad förvaringslåda med blodprover är inte en dans på rosor.

6)     

FÖRVÄNTAN

Timmar i ensamhet och återkommande sting av uttråkande.

FACIT

Flera av mina medarbetare, som jag i likhet med mina förväntningar oftast inte arbetade tillsammans med, lyssnade på musik. I samma veva som jag påbörjade jobbet fann jag intresse för både Michaela och Dashas samt Alex och Sigges Podcast. Den senare, blev ett sätt att nästan längta till jobbet, för att lyssna till nästa avsnitt. Att arbeta ostört till ljudet av klocka hobby-teorier, rappa skämt och inspirerande ord var faktiskt inte så dumt. 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: