ruedelamode

OH HAPPY DAYS

Kategori: Allmänt

Fyra dagar i tillbaka till verkligheten. Som förväntat hade jag nog undermedvetet reflekterat ganska mycket kring hur det skulle kännas att vara tillbaka hemma. Åtta veckor av en plötslig ny tillvaro i Norge blir som en bubbla. Bergenbubblan. Som en sån där kristallkula med snö i som man skakar, där de små gubbarna precis som oss bara är en del av bubblan och inte egentligen tänker utanför boxen. Precis innan hemfärd hade vardagen börjat bli just så. Ganska inside the box, ganska per automatisk. Inte tråkig, utan fortfarande lika spännande, men mer mekanisk och med mindre närvaro. Troligtvis med på grund av enformiga städjobbsjäveln... Att komma hem till Täby/Stockholm förväntade jag mig därför skulle kännas som att enkelt ta vid där man slutade i september.

Å ena sidan var det så, å andra sidan inte. Då och då, när jag talade om Bergen, refererade jag till det som ”hemma”. Saknade det lite grann också. Känslan av att komma hem till Stockholm var lättande, men också annorlunda eftersom jag inte kände mig lika hemma som jag gjort åtta veckor tidigare. Fortfarande hemma, men inte lika. Om mitt hem i Stockholm varit 100 % hemma då, är det kanske 90 % nu. Bergen är nu en del av kompositionen. Händelser och känslor som passerat i Stockholm medan jag varit i Bergen, har jag inte varit delaktig i och kan inte relatera till som om jag varit där. Alltifrån den första snön eller Stockholms-företeelser i nyhets-storlek, till Ebbas skolupplevelser eller vänners jobbångest, når mig senare eller genom mellan-led. Det får hemma att kännas som några procentenheter mindre hemma. Men för att öppna en ny dörr, får man stänga ett fönster, som man säger. Täby är fortfarande hemma, men har gett plats för allt nytt som händer i Bergen. Tio procent av hemma är det som numer är vardagligt i att bo hemifrån i centrum av en ny stad, med nya vänner (wihoo!). 

Hemma, Täby-hemma, var i alla fall riktigt jäkla najs! Kanske mest ur mat -och umgängessynpunkt. Lite bilder:

Middagsbesök på restaurang AG som inhyser Stockholms, i särklass, bästa kött och trendigaste människor
Kan jag alltid få äta gateaus valnötsfbröd med västerbottenost, yoghurt + bär, rött thé och färskpressad juice?
Flertalet fika och samtal i timmar på espresso-house med vänner. Såååååå mysigt
Väldigt fin vy under flygresa tillbaka till Bergen
 
Väl hemma i Bergen, möttes vi av en otroligt instängd lukt i rummet. Efter att ha öppnat båda fönstrena, "installerat" Smirnoffen, den kubanska rom'en, vin-boxen och cidern till en sprithylla samt städat upp lite kring våra nybäddade sängar, blev det otroligt mysigt igen. Som pricken över i hade Maria med sig presenter till oss. Chokladkalendrar till folket. Askungen-tema till Ida, spider-man till mig och retro mimmi-pigg till sig själv :) Finaste tavlorna evaah. I veckan åker vi till IKEA och köper julmust, så är julen officially här.
 

Dagens riktiga norska namn: Jörn (hint lisa!).
Dagens norska skillnad:när svenskar försöker snacka norska låter det någorlunda norskt. När norrmän försöker snacka svenska, låter de som A-lagare med gammelsöder-dialekt som fastnar på vokalerna. "Jaaag kååmmer fråån Sveeeeeeeerjjeeeeee". 

 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: