ruedelamode

EXODUS

Kategori: Allmänt

En kväll. En klubb. Ett dansgolv.

Det är myllrigt, högljutt och hektiskt. Det dunkar likt röster som talar till en i sömnen. Strålkastare och nattklubbsljus sveper över det dunkla rummet, så snabbt att två par ögon inte hinner med. Allt är en aning diffust. I lokalen trängs bronzade ben och mörka jeans, tillsammans med nystrukna skjortor och kortkorta klänningar. Tjejer som killar, kvinnor som män, trängs för att svepa ändan. Händer slängs i luften, höfter gnids mot varandra, och ett och annat par blir intima. Det är mörkt, allt från människor runt i kring, till kristallkronorna i taket och den tunga mörka sprithyllan upplevs upplevs berusat. Det är lördag natt. 

Känslan av ett böljande bubbel i kroppen finns hos oss alla tre. Tar sig till uttryck i form av plötsliga hysteriska skratt, abrupta ryck till danssteg och snabbt handlande innan tanken hunnit ikapp. Jag ser mig själv, som utifrån min egen kropp, rycka tag i två killar som står och pratar, ser uttråkade ut. Från this moment on, ter sig personligheterna på dansgolvet under natten, allt märkligare och märkligare.  Under tiden småtimmarna smyger sig på, förhåller vi oss rytmiskt med diverse oklara/fysiskt egenartade/bamse-stora/småpojkssnälla/mentalt galna/överexalterat glada/höga/mega-trevliga/på'iga prissar. Rangen av personligheter är så fascinerande att jag helt sonika, måste redogöra dem.

1. The Blockers

Två killar som dansar med oss, men helt TOTALT BARA med varandra. Center of attention, mitt i "ringen" av oss. Alltifrån bug och snurrar, till swagit ass-shaking  och juckande mot varandra på golvet, samtidigt som de stoppar upp våra rörelser. Heeeelt galet mycket energi och snabba moves, shake it! Shake it! Shake it!  Blockerar på alldeles ett säreget sätt, the Blockers.

2. Den tyska gay-hipster-folkdansaren

En av de två killarna jag drar upp. Av den rang som anser sig själva vara sjukt coola och överlägsna pga. sin hipsterstil. Tveksam at first, men hänger sedan ändå på oss. Kul att personen i fråga tar det sjukt lugnt och nästan mest verkar tycka att vi försöker så mycket. Till slut, synnerligen förvånande tar han sig till slut i kragen och släpper loss. Väldigt feminint... Jajaja, alltid kul att dansa med en gay hipster i folkdräkt, typ. 

3. Den inbjudande blatten

Den där typiska mörkare killen, som tillsammans med sina bro's egentligen hänger på typ plattan/Rinkeby-centrum eller i en bakgränd tillsammans med två kilo kokain. Dessa tar uttrycket PÅ till en ny nivå. Kul för er att ni har rolgit, men mindre kul för oss att få det här facet upptryckt i ansiktet vart jag än vänder mig. Vänder mig bort. Huvudet poppar upp.Vänder mig till höger mot Maria. Huvudet poppar upp. Går bort till ett annat gäng som står och dansar.Huvudet poppar upp. Går ner till ingången. Huvudet oppar upp. Inget illa menat, och inget med ursprung att göra (verkar bara som att de här har en gäng-kultur av att vara mer PÅ), men alltså... fatta hinten.

4. Den desperata drink-köparen

En av killarna i ett gäng frågar om vi vill ha en drink. Han ser rätt pank ut, är typ 18 bast och jäkligt osäker. Så vi responderar "nej tack, det är bra". Han blir sjuuuukt osäker, vet inte vad han ska säga, men fortsätter att dansa med oss kvällen lång (observera, han dansar med oss, inte vi med honom). Han vill uppenbarligen fortfarande bjuda oss. Det syns genom non-endless konstiga blickar och hand-gester, natten lång. 

5. Frankenstein

Han som dansar där uppe, två huvuden över alla andra. En grå slank och benig kropp med ett lite fyrkantigare ansikte. Franskenstein var väldigt på, stundom med mig, stundom med Ida eller Maria. Stela movents var det också. Hej Frankenstein, om du läser det här, vill jag meddela att jag gärna tar en svängom med dig igen på allahelgonna-helgen!

6. Mosande maskinen à la Saw

Helt plötsligt, mitt ur ingenstans, dyker en ENORM kille upp i ringen av killar och tjejer vi just då dansar i. Han är både stor, bred och stark. På något mystuiöst sätt slingrar sig hans långa armar hela vägen runt oss och en kille till, och de liksom sluter sig. Mer och mer. Det är som en snara som krymper i omkrets. Helt på riktigt. Snaran runt oss blir tajtare och tajtare, och det gör så jääävla ont. Saken blir ju inte bättre av att han samtidigt i den här krympande snaran till kram, pushar på hela klumpen av oss och hans armar, att snurra. Alltså, blir åksjuk bara jag tänker på det. En jäkla Saw trap, death machine som ökar sin kapacitet parallellt med tiden. 

7. Match-makern

De två senaste personligheterna jag hittills beskrivit var alltså där tillsammans, i ett gäng tillsammans med den här filuren. En störtskön kille med enormt mycket energi och helt crazy bananas-moves. Tydligen gömde den här killen inte bara sköna moves, utan också en vilja att få ihop oss med varsin av hans kompisar (de ovan). Notera att alla dessa är 18 år, men ser ut som typ 16, fast med enorma självförtroenden. Hur kul?! :)  Han föser flera gånger ihop var och en av oss, med var och en av hans kompisar. Inte diskret heller. Utan greppar tag i en av oss, draaaar denne så att den står nästan PÅ hans kompis och trycker ihop dem. Sedan slänger han upp tummen och gör minen på bilden. "Thumbs up!", "så ska det se ut". Va?! Liksom.. Pushade på Ida att fråga honom, efter att hon frågat mig om han är nån jäkla match-maker. På frågan svarar han "japp" och gör återigen minen på bilden...

8. Det blyga födelsedagsbarnet

Precis när vi ska gå, minuten efter stängning, får vi kontakt med en otroligt söt kille som står själv i dörren och väntar på sina kompisar. Han är kanske 20/21, och sådär fantastiskt gulligt blyg. Liksom döljer sitt leende när han pratar med oss. Tydligen fyllde han också år samma dag... Varför träffar man alltid sådana här typer, när kvällen är över?

9. Jäveln som snodde Idas mobil.

Som Maria skrev så fint i sms till hennes mobbe: "Du din jävel som snodde telefonen, fan ta dig ditt jävla as! Du är den vidrigaste på planeten jorden och jag hoppas du dör den plågsammaste av de plågsamma döderna."

Typ så gick det.

 

All in all, en VÄLDIGT rolig kväll! Om det är såhär utelivet i Bergen är, har jag hittat hem ;) Minus mobil-tattaren och Saw-maskinen. Ser fram emot nästa gång vi drar ut, och då jäääävlar ska jag bjuda på mig själv mer. Inspiration man

Dagens riktiga norska namn: Bjatmar

Dagens norska skillnad: Skulle vilja säga att hela det här inlägget är en stor jävla feeet skillnad mellan Norge och Sverige. 

OCH! Juste! Vill lägga in en disclaimer: Please, ha överseende med mina iså icke politiskt-korrekta termer och användning av stereotyper.   

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: