ruedelamode

När allt skiter sig

Kategori: Allmänt

Är lite utanför min confort zone... Just nu finns det fyra saker som skiter sig. Säkert massa mer om man tänker allmän-världsligt, men i Bergen skiter sig fyra saker. Dessa har blivit startskottet för en växande panik här i lilla lägenheten. Jag vet inte hur jag de här problemen ska lösas. Vet verkligen inte. 
 
1. Mobil. Mitt svenska abonnemang tar slut den 11 november, dvs. abonnemanget med det nummer som jag gett till arbetsgivaren i de 200 jobb som jag har sökt. Det betyder att jag  MÅSTE ha kvar numret för att kunna nås och för att kunna få något av dessa jobb. Numret går inte att byta till ett norskt. Bara svenskt. Med svenskt simkort har jag hittills rings och smsat för ca 200kr/månad som föräldrarna betalat, så om jag förlänger blir det samma utgift varje månad fast jag måste betala själv. Och denna kommer jag ha tills jag inte söker fler jobb, vilket aldrig kommer hända, inte förrän jag åker hem. En ny stadig utgift på 200-250kr/månad till, för all tid framåt. Damn it.
 
2. Bostad. Turns out att lägenhetskomplexet klappar igen helt och hållet mellan den 22 dec - 3 jan. Jag har köpt dyr flygbiljett hem mellan 22 - 26 dec. Det betyder nio dagar som hemlös. Japp..... Vad gör man dårå? Antingen delar jag rum med andra på ett skabbigt hostel under nio nätter (9*242) = förlorar 2200kr, och hoppas på att få jobb under dagarna som betalar igen de pengarna. Eller också skiter jag i flygbiljetten, som inte går att boka om, köper en ny så att jag är i Sverige fram tills 3 jan och förlorar 900 kr, plus möjligheten till jul-jobb. Tricky, tricky...
 
3. Roligt jobb. Vi har sökt säkert två hundra jobb vardera och det dyker ju faaaan inte upp något bra erbjudande! Känns som om tiden bara går och går men att bra jobb aldrig står för dörren. Det finns jobb, men ingenting som någon av oss trivs särskilt bra med.
 
4. Pengar - stanna kvar eller inte? Vi har investerat så sjuukt mkt pengar på att åka hit och lägga ut för boende medan vi letat jobb. Om vi inte får bättre jobb till jul, åker vi hem. Men känns otroligt ovärt att ha lagt ut dessa pengar, och åka hem till total arbetslöshet i Sverige. Vi tjänar ju pengar, men skulle vilja ha mer och har än så länge inga vidare supermegaroliga jobb.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: