ruedelamode

DRYCK

Kategori: Allmänt

Man skulle nästan kunna sammanfatta förra veckan med ett ord: dryck. Skrev ju förut om mat, så varför inte nämna dryck? Speciellt när det verkligen präglade hela förra veckan. I takt med att jag börjat tycka om kaffe mer och mer (bjuds ju på det i alla jobbtillfällen) har jag också börjat komma igång på Kvarteret. Under veckan jobbade jag mitt första opplaeringsskift, som alltså är nästa steg efter provpass. Kvarteret är alltså caféet/baren där jag frivilligt jobbar/ska jobba extra. Det var asfett! Framförallt var det fantastiskt mysigt med dunkel belysning, mörkt trä, kaffe-doft, tända ljus och chilla art-students i läderfåtöljerna. Älskar det där förbannade stället alltså. Under passet lärde jag mig basics'en i hur kaffemaskinen fungerar. Jäääklar vad mycket det finns att lära! Började i alla fall med Espresso, Latte och Cappuccino.
 
Barista - nästa!
 
Sedan under söndagen hängde vi mer eller mindre på Kvarteret igen, jag och Maria. Vi hade signat upp oss på en kort drink-kurs som de skulle hålla för Kvarterets anställda under söndagskvällen. I och med att caféet i Stjernesalen också säljer vin, öl, shots och drinkar är det ju relevant och framförallt kul att kunna. Dessutom har Kvarteret även barverksamhet en trappa ned i Gröndals (mer öl-fokus) och Haltvimen (drink-bar) som är på G trappa upp. DÄR SKA JAG JOBBA.
 
Drinkkursen var skiiiiitkul. När vi kom hem sent på kvällen var vi sååå peppade (och lulliga). Alla var asshyssta och drinkarna var supergoda. Jag ser det som minst sagt värdefull kunskap, och är glatt förbluffad över att min absoluta favoritdrink, White Russian, har kaffe-likör som bas. De drinkar med kaffe i var nästan i allmänhet de som var godast. Kan bero på att jag finner de mest intressanta nu när jag nyligen upptäckt det goda i kaffe, och också liksom magiskt dras till kaffemaskinen. Gjorde drinkarna som krävde kaffemaskinens inblandning först och främst. Och de som krävde mix-set. Jag brukar som sagt fastna för det komplexa och tar mig gärna vatten över huvudet. Vi blandade rätt många olika, i och med att vi gjorde versioner på kända drinkar och också improviserade hej vilt. Nu ska jag se till att komma ihåg de bästa recepten bara, för future opportunities. 
 
 
 
AHOY-MATE
Is
2 cl Koskenkorva (eller annan vodka)
2 cl Sour Apple
Fyll upp med Club Mate (tysk motsvarighet till Redbull gjort på thé)
 
JUL TIME FIZ
Is
2 cl Koskenkorva
2 cl Raspberry Sour
Fyll upp med julebrus (norsk jul-dryck)
 
SEX ON THE BEACH
2 cl Koskenkorva
2 cl Peach Tree
Häll på Tranbärsjuice
Toppa med Apelsinjuice
 
Hade ingen bra bild på drinken så blir "in the making" istället
 
ESPRESSO MARTINI

3 cl Koskenkorva
1 cl Kahlua
3 cl Espresso
1 eller 2 rör brunt socker
 
Blandas ihop i shaker, med is, tills den blir kall. Serveras utan is.
 
 
WOO-WOO

Som Sex on the beach, fast utan Apelsinjuice
 
 
 
SOUR RUSSIAN (improviserad, så har inget namn)

2 cl Koskenkorva
2 cl Raspberry Sour
Toppa med Sprite
Massa citron
 
 
 
 
BLACK RUSSIAN
 
Is
2 cl Koskenkorva
2 cl Kahlua
 
 
WHITE RUSSIAN
 
Som Black Russian fast toppad med kall mjölk
 
 
LITE IN-ACTION BILDER
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: