ruedelamode

Debatt

Kategori: Allmänt

Läs den här artikeln.
 
SPOILER: Du kommer bli arg.
 
Känslomässig.
 
Besviken.
 
Upplyst.
 
Gissa hur många våldtäkter som anmäls varje år i Sverige? Tre tusen? Nio tusen? Njaaee... snarare en sådär 33 000 (2012). Samtidigt publicerar brottsförebyggande rådet (Brå) siffror på att bara var 5e anmäls. Det betyder alltså att det sker fem gånger fler, dvs. genomsnittligt 450 våldtäckter varje dag. Jag kallar inte det individproblem. Jag köper inte förklaringen "det är ostabila individer som kommit i fel kretsar", eller "det är invandrarnas fel". Fyrahundrafuckingfemtio varje dag. Det är 165 000 per år. Att män inte har rätt till kvinnors kroppar tycks vara självklart för alla, men statistiken visar annorlunda. Det låter drastiskt att säga att det finns en våldtäktkultur, men det är uppenbarligen så. 450. varje. dag.
 
Jag skulle gärna vilja veta hur självförsvarskurser, filmkameror och fler lampor lösa problemet? Eller som Jimmie Åkesson föreslår: pepparspray. Hur är det tänkt att pepparspray ska kunna ändra på kulturen? Är jag helt dum i huvudet om jag menar att problemet finns i strukturer såsom objektifiering av kvinnor i reklam, förminskningen av kvinnors makt och betydelse som sker i arbetslivet, samt faktumet att kvinnor som anmäler våldtäkt inte blir tagna på allvar? Såg att typ halva Sverige sågat Gudrun Schyman för samma åsikter i kommentarsfältet till youtube-klippet med debatten mellan Åkesson och Schyman. Jag kan inte fatta varför. Skulle väldigt gärna vilja förstå det resonemanget.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: